Kamerun története során először az 1982-es spanyolországi világbajnokságon vett részt. Zaire 1974-es bénázása után második fekete-afrikai csapatként vívták ki a részvételt, és remek, bár győzelmet nem hozó teljesítményükkel a világ sportszeretőinek az elismerését. Már a kvalifikáció maga csodaszámba ment, hiszen kevesen számítottak arra, hogy Kamerun megcsípheti a 29 afrikai országnak járó két hely valamelyikét. A friss Afrika-kupa győztes Ghánát, a leszálló ágba kerülő, de még mindig mindenkire veszélyes Zairét és a formálódó Nigériát is esélyesebbnek gondolta mindenki, hogy a mindig erős észak-afrikai kontingensről (Algéria, Egyiptom, Marokkó, Tunézia) ne is beszéljünk.

 Kameruni drukkerek Spanyolországban (fotó: Bob Thomas)

Az egyenes kieséses rendszerben megrendezett selejtezősorozat első fordulójában Roger Milláék könnyedén léptek túl az Afrika-kupáig soha el sem jutó Malawi válogatottján (4-1-es összesítés, Milla 1 gól). A második körben, szerencsés sorsolásuknak köszönhetően, a függetlenségét frissen elnyerő Zimbabwe várt rájuk. Hiába biztatta Robert Mugabe személyesen is a zimbabweieket, Kamerun, ha nehezen is, de 2-1-es összesítéssel továbbjutott.

Thomas Nkono, a csodakapus (fotó: Bob Thomas)

De még mindig hátra volt két forduló, és Zaire, Fekete-Afrika hetvenes években messze legsikeresebb csapata várt rájuk. Az első meccsen Kinshasában 60.000 néző előtt teljesen vállalható 1-0-ás vereséget szenvedett Kamerun, főleg a remekül védő Thomas Nkononak köszönhetően, a visszavágón pedig a kongói védők képtelenek volták tartani a már Franciaországban profiskodó Roger Millát, aki négy gólt szerzett. Hátra volt még Marokkó, akiket Milla oda-vissza elintézett, így a kameruniak készülhettek a spanyolországi kirándulásra. Roger Milla hét találatával természetesen a kvalifikáció gólkirálya lett.

A sokszoros francia válogatott, világbajnoki bronzérmes Jean Vincent kapitány mindössze 6 idegenlégióst nevezett a 22 fős keretbe, igaz, nem is nagyon játszott több kameruni akkor még külföldön. A francia első és másodosztályt négyen képviselték (az akkor már 30 éves Roger Milla a Bastiában játszott, Paul Bahoken és Ibrahim Aoudou a másodosztályú Cannesból, míg Michel Kaham a Quimperoisból érkezett). Még az amerikai teremfocibajnokságban vitézkedő veterán Jean-Pierre Tokoto is meghívót kapott.

Elie Onana tökéletesen szereli a támadó Wlodzimierz Smolareket (fotó: Bob Thomas)

A gyenge Peru ellen egy óvatos gólnélküli döntetlent játszott a csapat, és ez később sajnos a továbbjutásba került. A bivalyerős lengyelekkel szemben csak Thomas Nkononak köszönhető, hogy a csapat megúszta kapott gól nélkül. Életük meccse következett (legalábbis akkor még azt hitték, a 30 éves Milla például biztosan nem gondolta, hogy nyolc év múlva főszereplője lesz a nagy menetelésnek) a világbajnokság egyik nagy esélyese, Olaszország ellen.

  Olaszország - Kamerun, 1982. június 23.

Az olaszok szinte végig támadták a meccset, csak Nkono óriási védései miatt nem húztak el több góllal. Meg Conti bénázásának köszönhetően, aki kihagyta a kihagyhatatlant is (16. másodperctől). A 60. percben Graziani csak megszerezte a vezető találatot, Rossi beívelését fejelte át a tehetetlen Nkonón. Kamerunnak ekkor már két gól kellett volna, és Mbida hiába egyenlített ki a 61. percben, Kamerun kiesett. Olaszország később veretlenül megnyerte a tornát, Lengyelország bronzérmet szerzett.

Statisztika: 3 meccs, 0 győzelem, 3 döntetlen, 0 vereség, 1 szerzett gól, 1 kapott gól

Házi gólkirály:
Grégorié Mbida 1 gól

A torna sztárja:
Thoman Nkono, akit az Espanyol igazolt le

Utóélet: a csapatból Mbida is Európába igazolt (Bastia) és megnőtt a kereslet a kameruni ifjak iránt

19 komment

Címkék: 1982 vébé kamerun milla nkono mbida

A bejegyzés trackback címe:

https://leslionsindomptables.blog.hu/api/trackback/id/tr562026338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ala vela 2010.05.23. 23:59:38

kincsesbánya ez a kontinens komolyan mondom

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.05.24. 09:50:09

Sajnos a 82-es Kamerun csak eredmények szintjén maradt meg kobakomban, de a 90-es alapélmény. Gondolom nem csak nekem.

Pár éve Sienában kameruni srácokkal laktunk egy helyen, akik focilabdával mászkáltak állandóan. Valamelyikükkel el kezdtem beszélgetni, és kiderült, hogy Pagal (ha jól emlékszem) öccse (nem viccelődés volt szerintem). És mikor elkezdtem sorolni a bratyója csapattársait (Makanaky, Milla, Kunde, Biyik - ha jól tudom tesók voltak Omam és Kana) a mindig vigyori fickó nagyon elkomolyodott, meglepődött. Azután még egy-két hétig míg ott voltunk minden nap hatalmas pofával vigyorogtunk!

2002 2010.05.24. 10:14:21

Több ilyen nemzeti szurkolói klubb is van?

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.05.24. 12:09:50

markoferko: a gólszerző neve egész pontosan Grégoire M'Bida

@2002: Van, időről időre megjelennek az Index címlapján. Most éppen a görög van kint.

@mbemba: 82-ben én 1 éves voltam, így csak 90 óta drukkolok Kamerunnak :-) Élmény volt, ahogy majmot csináltak maradonáékból (fú de utálom azt az embert... nagyon drukkoltam most, hogy essenek ki a selejtezőkön, de megúszták :S).
Biyikék tényleg testvérek, és külön érdekesség, hogy Kana-Biyik teljesen jogtalan kiállítása után pár perccel Omam-Biyik fejelte az argentínoknak a gólt.

markoferko 2010.05.24. 12:42:44

@bm613: az angol átírást használom, úgy, ahogy a fifa jegyzőkönyvekben van. a félreértések elkerülése végett. ezentúl is így lesz

www.fifa.com/worldcup/archive/edition=59/results/matches/match=828/report.html

2002: jaja, elvileg minden csapatnak lesz mire elkezdődik a vébé, figyeld a blogketrecet meg a címlapot

Irapuatótól Szuezig 2010.05.24. 12:58:08

a 82-es vb-t még én sem néztem, de az olaszok elleni összefoglaló alapján ez egy teljesen összeszedett, jó csapatnak tűnt. a 74-es zaire-hoz képest pláne :)

@2002: kb. 20 csapat szurkolói oldala már megy.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.05.24. 12:58:31

@markoferko: Nem akarok én nagyon kötekedni, de mi az, hogy átírás? Kamerunban latin betűket használnak, és a fickó neve úgy van írva, ahogy én bemásoltam (nem magamtól vagyok ilyen ügyes, nyugi :D csak gyanús volt, és rákerestem).

markoferko 2010.05.24. 13:23:16

@bm613: így is, úgy is írják. a francia wikipédia aposztroffal írja, az angol egybe, egyes kameruni weblapok szintén egybe írják, mások meg m'biyának. mikor a posztot írtam én is rákerestem és eldöntöttem, hogy mindent úgy fogok írnia, ahogy a fifa jegyzőkönyvben szerepel.

különben a kameruni szövetség honlapja is egybeírja:
www.camfoot.com/Gregoire-Mbida-Arantes-ancien-Lion.html

2002 2010.05.24. 14:50:39

@Irapuatótól Szuezig: és ezeket hol lehet elérni? kerestem de szerintem én vagyok a béna :D

markoferko 2010.05.24. 15:04:57

@2002:
Anglia: engerland.blog.hu/
Argentina: vivaargentina.blog.hu/
Ausztrália: socceroos.blog.hu/
Brazília: canarinho.blog.hu/
Dánia: danfoci.blog.hu/
Dél-Afrika: bafanabafana.blog.hu/
Dél-Korea: koreatigrisei.blog.hu/
Elefántcsontpart: blackmagic.blog.hu/
Franciaország: allezfrance.blog.hu/
Görögország: rehakles.blog.hu/
Honduras: loscatrachos.blog.hu/
Nigéria: riarianigeria.blog.hu/
Spanyolország: seleccion.blog.hu/
Svájc: hajrasvajc.blog.hu/
Szerbia: hajraszerbia.blog.hu/

egyelőre ezek indultak el, a többi is jön nemsokára

2002 2010.05.24. 15:05:45

@markoferko: ezer hála, köszönöm :)

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.05.24. 15:33:52

@bm613: Igen, emlékszem, mikor Biyik felment az égbe, és onnan visszafejelte, a kapuba a labdát! :)

Én viszont nagyon-nagyon kedvelem Maradonát:

www.youtube.com/watch?v=DHzH3eiaNno

Jó gyerek, hidd meg azt!:)) Nézd a végén, hogy elérzékenyül!

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.05.24. 16:05:10

@mbemba: Nagy játékos volt, de egy utolsó mocskos csaló. És nem meghúzza magát, hanem még arcoskodik is... én ateista vagyok, de az "Isten keze" dumáját így is gyalázatosnak tartom. Nem is értem, hogy egy latin-amerikai (tehát feltehetően viszonylag vallásos) nép hogy tűrhette ezt.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.05.24. 20:08:24

@bm613: Szerintem ő egy olyan környezetben nőtt fel, ahol egy ilyen fordulat (Isten keze) a legszellemesebb kifejezés.

Az argentinok és a nápolyiak annyit kaptak tőle, hogy egy életre hitele kell legyen mindenre, a hülyeségeire is.

Addig is: Gyerünk, gyerünk Kamerun! :))

@bm613:@markoferko: Van már keret?

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.05.24. 20:47:25

@mbemba: Jó, akkor legyen szellemes kifejezés... ez nem változtat azon, hogy csaló, és hogy utána még neki áll följebb. De még egy döntőbe jutást is el tudnék neki nézni, ha ott Kameruntól kikapnak 5-0-ra :-)

markoferko 2010.05.24. 22:47:01

@mbemba: nincs még, 30 fős előzetes keret van. 4 posztot tervezek majd a keretről (kapusok, hátvédek, középpálya, csatárok), meg ezt a történelmi mókát, de egyelőre nagyon kevés időm van. 31-én leadom a szakdogám, utána beindul rendesen az élet

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.05.25. 18:08:01

@markoferko: Hülyeséget kérdeztem, hiszen ki lehet a keretben? Egy csomó Szelídíthetetlen! :)

Pacho · http://pacho.blog.hu 2010.05.25. 20:47:05

Hajrá Kamerun! Első Afrikai VB győztes!
süti beállítások módosítása